https://www.thuiswinkel.org/
http://www.sign2pay.com/
http://www.paysquare.nl/
https://www.appyard.io/nl/
https://www.dozenmarkt.nl/

De mogelijkheid om achteraf te betalen schept een gevoel van vertrouwen en veiligheid, wat ertoe leidt dat de consument sneller bereid is een aankoop te doen. Dat blijkt uit onderzoek van Rotterdam Business School en online marketingbureau Expand Online.

Hi_Fotolia_85092637_Subscription_Monthly_M

De onderzoekers hebben 400 gebruikers van webshops gevraagd hoe zij het liefst willen betalen. Ook hebben de onderzoekers bedrijven gesproken die dergelijke diensten aanbieden zoals Thuiswinkel.org, DocuFacts, DirectPay, AfterPay, Buckaroo, Sisow en MultiFactor alsmede diverse e-commercebedrijven. Van de ondervraagde webshopgebruikers heeft 11,8% de voorkeur om achteraf te betalen. Hiervan is zelfs 26,8% bereid om meer te betalen als deze mogelijkheid aangeboden wordt. Toch blijkt dat 55% van de Nederlandse weshops deze mogelijkheid niet aanbiedt. Nederland loopt daarin flink achter,want in Duitsland heeft slechts 19% van de webshops de mogelijkheid niet. In Zweden ligt dat met 5% nog lager. Ook landen als Oostenrijk (32%), Finland (35%) en Zwitserland (38%) scoren op dit gebied beter dan Nederland.

50-plussers
Nu lijkt het aantal van bijna 12% niet veel, maar het zijn met name 50-plussers die aangeven duidelijk meer vertrouwen te voelen bij een webshop die de mogelijkheid biedt om achteraf te betalen. En het is deze – groeiende – groep die steeds meer gebruik maakt van online betalen. Op de stelling “Ik voel meer vertrouwen in een webshop die de mogelijkheid om achteraf te betalen aanbiedt” scoren 50-plussers gemiddeld 3.51 op een schaal van 1 (totaal niet mee eens) tot 5 (totaal mee eens).

Niet alleen het vertrouwen neemt toe, maar zij achten het ook waarschijnlijker dat ze een aankoop doen wanneer achteraf betalen mogelijk is. Gemiddeld scoren 50-plussers 3.34 in vergelijking met 2.89 voor mensen onder de vijftig op de stelling: “Ik acht het waarschijnlijker dat ik een aankoop doe als de webshop de mogelijkheid geeft om achteraf te betalen.” De onderzoekers geven als verklaring hiervoor dat ouderen minder zeker zijn over het doen van online aankopen. Om deze reden zijn elementen die het vertrouwensgevoel van de consument kunnen beïnvloeden extra belangrijk voor deze doelgroep.

Veiligheid bij online shoppen
Wanneer er achteraf wordt betaald, lijkt het voor de gebruiker dat het risico bij de verkoper ligt en niet bij hem. Dit versterkt het gevoel van veiligheid, wat voor velen een belangrijke reden is om voor deze betaalmogelijkheid te kiezen, aldus Rotterdam Business School en Expand Online. Een meerderheid van 59,3% geeft aan dat veiligheid de belangrijkste drijfveer is om te kiezen voor achteraf betalen.
“Vooral kleine webshops die nog niet een hele grote naamsbekendheid genieten, kunnen profiteren van deze betaalmethode. Zij kunnen dit aangrijpen als mogelijkheid om het vertrouwen van de consument te winnen”, aldus Jochem Warnaar van Expand Online.

Fashion-industrie
In het onderzoek is nog speciaal gekeken naar webshops in de modebranche. Deze webwinkels kunnen extra winst halen door achteraf betalen
aan te bieden. “In de fashion-industrie worden vaak meerdere kleuren en maten van een product besteld, maar niet iedereen kan een grote bestelling op voorhand betalen. Achteraf betalen biedt de mogelijkheid alleen de producten te betalen die niet worden teruggestuurd”, aldus Warnaar.

Dat het regelmatig niet goed gaat met terugbetalingen na retournering van een product toonde de Consumentenbond onlangs aan. Hoewel de wet voorschrijft dat wie spijt heeft van een online aankoop deze altijd binnen veertien dagen kan terugsturen, en dat binnen dezelfde termijn het hele aankoopbedrag plus eventuele bezorgkosten moet worden terugbetaald, gebeurt dat lang niet overal.

Tegoedbon
De Consumentenbond plaatste bij 200 modewebwinkels op verschillende momenten drie bestellingen en stuurde deze binnen twee weken terug. “We registreerden of ze het geld op tijd, namelijk binnen 14 dagen, terugbetaalden. Gebeurde dit niet, dan stuurden we een of meerdere herinneringen. Van de webwinkels betaalde 29% bij minstens 1 van de 3 bestellingen te laat terug. En 14 webwinkels gingen bij alle 3 de bestellingen de fout in”, aldus de Consumentenbond in haar onderzoek.

Zes webwinkels gaven alleen een tegoedbon. Dit mag niet, stelt de Consumentenbond. “In de wet staat dat de verkoper bij een retourzending verplicht is op dezelfde manier terug te betalen als de consument betaald heeft. Een tegoedbon of alleen de mogelijkheid het product te ruilen, is dus niet voldoende. Ook niet als het om een afgeprijsd artikel gaat.”

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail