Steeds meer winkels gebruiken beacons. Dat zijn kleine apparaatjes die een signaaltje uitzenden als er iemand met een mobiele telefoon voorbijloopt. Ze hangen in de stad, maar ook in winkels en kunnen heel gericht klanten van informatie voorzien.


Hi_Beacons2

Dat kan van offline naar online, zoals nu het geval is, maar ook andersom. En dat is heel kansrijk voor webwinkels ook als ze geen fysieke winkel hebben, vertelt Remco Bron van InBeacon.

Beacons worden in steeds meer steden gebruikt, onder meer door overheden en musea. Maar ook in de retail worden mensen geïnformeerd met een bericht op hun smartphone als ze in de buurt van zo’n apparaatje komen en een speciale app op hun telefoon hebben. “Dat is in eerste instantie interessant voor retailers met een fysieke winkel waar deze bezoekers het bericht krijgen, waarmee ze naar de webshop worden verwezen”, vertelt Remco Bron. “De beacontechnologie laat bijvoorbeeld zien waar iemand in de winkel heeft gelopen en in welke producten hij of zij interesse heeft getoond. Dat kan retargeting opleveren naar de website via een melding op de smartphone.”

Maar ook voor webwinkels zonder een fysieke winkel kan een wereld opengaan, vertelt Bron. “Wat nu nog vrijwel niet wordt gedaan in Nederland is dat fysieke winkels en webshops samenwerken. En dan doel ik niet op bedrijven die online actief waren maar zijn overgenomen door fysieke retailers. Ik doel op twee verschillende bedrijven: de ene in de winkelstraat en de andere online.” Dankzij beacons is uitstekend te bepalen of de online aankoop van een klant is getriggerd door een bezoek aan een fysieke winkel, stelt Bron. “Op die manier kun je uitstekende afspraken maken over opbrengsten. Zie zo’n beacon als een offline cookie: dankzij de beacons heeft de fysieke winkel gezorgd voor online aankoop”, aldus Bron, die hiermee de langverwachte omnichannel revolutie in retail voorziet.

Tekst: Ellen Kleverlaan

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail