De verkoopkanalen voor de retailmarkt veranderen continu. Hoe kun je als bedrijf nu meegaan in deze achtbaan? Zorg dat je je data goed op orde hebt en dat je verkoopt wat je belooft, zegt Ivo-Paul Tummers van Jibes.


Dataspecialist Jibes weet als geen ander dat waardeketens niet veranderen, maar bedrijfsmodellen wel. “Nieuw is dat logistieke excellentie niet langer onderscheidend is. Er is een verlegging van time-to-market naar time-to-insight : goede data om zo te weten wat je klant wilt.”

Dat vraagt onder meer om juiste productinformatie op de website. “Bij een van onze klanten liep de online-verkoop van een badpak met een wit ceintuur heel goed, maar het product kwam net zo hard terug. Wat bleek: het werd geleverd met een geel ceintuur, maar de foto was met een wit ceintuur.” Met een goede datastructuur is dit op te lossen, zegt Tummers. “Dat is misschien – net als wiskunde op school – niet de meest aantrekkelijke activiteit binnen een bedrijf, maar die is wel nodig om succesvol te zijn.

Jibes kan modellen creëren, waarmee wij nu al weten wat het gedrag of de vraag van klanten zal zijn. Maar het fundament van de nieuwe wereld is dat jouw datahuishouding op orde is.” Jibes regelt dit voor haar relaties op een begrijpelijke en betaalbare manier.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail