Nederlandse webshops hebben hun e-fulfilment over het algemeen goed geregeld: snel en klantgericht. Dat wordt in het buitenland opgemerkt. Internationale kansen zijn er voor Nederlandse webshops daarom volop. “Maar die mogelijkheid tot expansie laten ze nu teveel liggen. Dat is jammer”, aldus hoogleraar Supply Chain Management Sander de Leeuw.

Nederlandse e-fulfilmentpartijen kunnen Nederlandse webshops die internationaal producten leveren aan klanten, een onderscheidende dienst bewijzen. Nederland en België zijn bijvoorbeeld erg ver op het gebied van snelle levering. “Europees en wereldwijd gezien zijn we zelfs koploper”, vertelt De Leeuw, universitair hoofddocent Logistiek aan de VU in Amsterdam en hoogleraar aan de Nottingham Business School in Groot-Brittannië. “Snel kunnen leveren na een onlinebestelling is een uitstekende graadmeter van de kwaliteit van e-fulfilment van webshops. In Nederland zijn we steeds meer gewend om online bestellingen voor 22.00 uur de volgende dag al te ontvangen. De fulfilmentpartners zijn daar ook op ingespeeld, evenals de pakketbezorgers. Van die expertise moeten we nu gebruik maken want een land zoals Groot-Brittannië haalt zijn achterstand snel in.

Retourneren
Retourlogistiek is nog wel een belangrijk aandachtspunt voor webshops die ook internationaal leveren. “Volgens de EU-regelgeving hebben klanten twee weken bedenktijd en kunnen ze in die periode het online aangeschafte product terugsturen. Dat gaat een stuk beter en gemakkelijker als webshops een fulfilmentpartner hebben met een internationaal netwerk”, zegt De Leeuw. “Een Europees netwerk van fulfilmentpartners die retour-leveringen snel en adequaat kunnen verwerken is een belangrijke voorwaarde voor internationale expansie, waarbij Nederland een belangrijke rol kan vervullen, vindt De Leeuw.

Tekst: Harmen Weijer

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail