http://www.bbp2202.nl/
http://www.kn-portal.com/

Als internationale logistieke dienstverlener kijkt Kuehne + Nagel verder dan alleen naar transport. Het bedrijf reikt haar klanten moderne, online oplossingen aan, zodat zij in die veranderende markt sneller en slimmer kunnen opereren. Mooiste voorbeeld daarvan is de zelf ontwikkelde online tool KN FreightNet, waarmee klanten in een oogopslag kunnen zien wat de totaalkosten zijn van hun transport, alsmede de transporttijd. Deze tool werd in 2013 gelanceerd, zo vertelt Michael Trin, directeur Air Logistics Nederland van Kuehne + Nagel.


mrTrin2

Kuehne + Nagel is een van de grootste logistieke dienstverleners ter wereld en is al 60 jaar actief op de Nederlandse markt. “Inmiddels hebben we 22 kantoren in Nederland. We willen namelijk dicht bij onze klanten zitten. Dat zie je ook terug in hoe wij onze klanten – breed variërend van industrie tot retail – bedienen: we hebben kleine teams van zeer ervaren specialisten voor klanten in diverse bedrijfstakken”, vertelt Michael Trin. Een van de trends die Trin voorziet op het gebied van zowel logistiek als productie, is een mogelijke verschuiving van productie.

“Jarenlang al worden veel producten in China geproduceerd en over de hele wereld getransporteerd. Mocht daar in de toekomst verandering in komen dan heeft dat in de keten mogelijk logistieke gevolgen waar we op in moeten kunnen spelen. Kuehne + Nagel is daarop voorbereid”. Ook een belangrijke trend is de sterke opkomst van e-commerce. Dat heeft de logistieke wereld behoorlijk op zijn kop gezet. “In het verleden vond transport plaats tussen productielocaties, distributiecentra en winkels, waarna consumenten de producten kopen. Nu willen consumenten sneller, thuis en per direct geleverd krijgen. Het is ook daarom dat wij steeds goed samen werken met pakketdienstverleners om een levering direct bij consumenten aan de deur mogelijk te maken. Door deze nauwe samenwerking bieden we logistieke ketens waar de markt om vraagt en die we op deze wijze blijven aansturen.”

Zo heeft Kuehne + Nagel voor een grote koffieproducent een e-commerce oplossing gerealiseerd, die de gehele transportketen verzorgt: van online order tot thuisbezorging bij de klant. “Als een consument thuis koffiecapsules bestelt, dan komt die order direct bij ons terecht. We handelen de order af, verpakken hem en bezorgen het pakket tot aan de deur, met hulp van onze pakketdienstverleners.” De innovatieve distributiecentra van Kuehne + Nagel, waarin volledig geautomatiseerde pickupsystemen zorgen voor een snelle verwerking van online orders, zijn daarvoor volledig toegerust.

KN FreightNet Game-changer
Met de online tool KN FreightNet speelt Kuehne + Nagel nog verder in op de vraag naar innovatieve en onderscheidende oplossingen voor hun klanten. “De basis hiervoor was dat we een game-changer op logistiek gebied wilden realiseren: hoe kunnen we ons in deze traditionele wereld onderscheiden, vroegen wij ons een paar jaar geleden af. Dat resulteerde in KN FreightNet. Het bijzondere van deze online tool is dat onze klanten direct de totaalprijs van hun transport kunnen zien, waarna ze dit transport kunnen boeken en via track-and-trace realtime kunnen zien waar hun transport is. Deze combinatie is uniek in onze markt.”

De tool is nu een jaar op de markt en klanten reageren enthousiast. Trin: “Vooral het feit dat ze via KN FreightNet de exacte deur-tot-deur prijs – waar ook ter wereld – krijgen, wordt gezien als een groot voordeel. Daarbij kan men kiezen voor een snelle, maar iets duurdere levering, maar ook voor een goedkopere, maar minder snelle bezorging. Daarnaast is er de mogelijkheid voor een levering met standaard snelheid.”
Om KN FreightNet mogelijk te maken is veel data verzameld door Kuehne + Nagel en deze wordt dagelijks up to date gehouden. Denk hierbij aan de vele wisselkoersen overal ter wereld. “Niet alleen de wisselkoersen zijn belangrijk, maar KN FreightNet neemt ook de prijzen mee van benodigde vergunningen en douanekosten. In ons systeem zitten bovendien de vervoersprijzen van alle vliegmaatschappijen en natuurlijk uiteindelijk ook de kosten van de laatste kilometers via onze last-mile distributie.” KN FreightNet was tot voor kort alleen beschikbaar voor vliegtransport, maar Kuehne + Nagel is inmiddels druk doende de tool uit te breiden. “We hebben KN FreightNet als applicatie inmiddels ook klaar gemaakt voor toepassing in zeetransport, waarvoor we dus onder andere de gegevens van rederijen in het systeem van de tool verwerken”, zegt Trin, die aangeeft dat een app op de markt komt zodat ook vanaf de smartphone een transport geregeld kan worden.

Logistieke oplossingen voor internationale e-commerce
Naast deze e-commerce tool voor de B-to-B-markt ontwikkelt Kuehne + Nagel ook oplossingen voor (internationale) internetwinkels om consumenten te bedienen. “We hebben onlangs een tool ontwikkeld voor een van de grootste e-retailers van China en zelfs de wereld. Die wil zich niet alleen op de Chinese markt richten maar zij hebben wereldwijde ambities. Consumenten kunnen daar online bestellen en wij verwerken de internationale order van pick-up tot aan de deur – wij kunnen onze expertise optimaal inzetten. We hebben het najaar van 2015 benut om verder te testen in een pilot met deze e-retailer.”

Kuehne + Nagel streeft uiteraard naar het bedienen van meerdere e-commerce partijen wereldwijd, om haar nieuwe logistieke oplossingen breder aan te kunnen bieden. “Zo willen wij een sterke partner zijn voor die klanten, door mee te denken en in te spelen op de toenemende logistieke vraag en ontwikkelingen in de interneteconomie”, aldus Michael Trin.

KnFreightnet

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail