http://www.bbp2202.nl/
http://www.kn-portal.com/

Klanten vinden het belangrijk producten zo snel en het liefst zo goedkoop mogelijk te ontvangen. Gratis verzending, gratis retourneren, same day delivery, op afspraak leveren; logistiek is echt een differentiator geworden en wordt zodoende ingezet als marketinginstrument. Wie dat goed doet, levert het veel winst op.


Hi_WWV-26“Je merkt duidelijk dat er de afgelopen jaren heel veel gebeurt op het gebied van e-fulfilment, in het bijzonder waar het gaat om transport en leveringen”, vertelt Ralf Adang van de Organisatie Groep Zuid (OGZ) bv die de Webwinkel Vakdagen al tien jaar mogelijk maakt. “Logistiek was altijd al het vervelende probleem. Je bent blij dat je iets hebt verkocht, maar ja, dan moet je het gaan uitleveren. Daar kan veel fout gaan. Het is gebleken dat pakketten in veel gevallen niet in één keer af te leveren zijn; het kost veel geld als je drie keer voor de deur staat bij iemand. Helemaal als de bestelling uiteindelijk ook nog wordt teruggestuurd.”
Om die kostenpost te verminderen zijn de investeringen in e-fulfilment toegenomen. De schaal van de bedrijven die dat doen is ook stijgende. “De algemene trend onder onze standhouders is te streven naar lagere foutmarges en minder retouren”, zegt Adang. “Een steeds belangrijker onderwerp op de beurs is dan ook de customer experience. De ervaringen van klanten zijn het uitgangspunt. Hierdoor zie je ook grenzen vervagen. Retailers denken niet meer in kanalen, omdat de klant ook niet is begrensd door kanalen of openingstijden. Ook de geografische scheiding tussen de kanalen gaat steeds meer verdwijnen.”

Het team van OGZ ziet duidelijk dat de standhouders op de Webwinkel Vakdagen heel erg bezig zijn met hoe alles zo veel mogelijk te integreren. De klant heeft simpelweg bepaalde behoeften en daar gaat het om. Echter, het heeft nogal wat voeten in de aarde om offline en online naadloos te integreren en de daarmee samenhangende content op elkaar af te stemmen. Adang: “In de winkel zeggen dat je iets niet meer hebt terwijl je het in het magazijn voor online bestellingen nog wel hebt liggen, kan echt niet meer. Ook is er markt voor het leveren van lastige goederen en steeds grotere dingen. Zelfs tuinhuisjes zijn tegenwoordig online te koop. De klant wil echt niet meer door de regen naar de winkel en weet dat dat ook niet meer hoeft. Dat is begrijpelijk en heeft niet enkel voordeel voor de consument, maar ook voor de logistieke dienstverlening. Gespecialiseerde leveranciers en opslagmogelijkheden zijn in opkomst. Het is momenteel een hele interessante markt. Daarom hebben wij ook hele interessante sprekers op de beursvloer die uitleg geven over hun focus in de bedrijfsvoering. ”

Tekst: Annemarie van de weert

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail