http://www.linquake.nl/
https://www.parcelparcel.com
http://www.dagnall.nl/en/
https://www.pithmedia.nl/webwinkelvakdagen

Stel: je hebt een goed idee voor een webshop, hoe regel je dat de producten daadwerkelijk bij de klant komen? Wat zijn de bezorgopties, en hoe integreer je die in je shop? Dat vraagt om een gedegen plan en aanpak vooraf.

Hi_Fotolia_965283_Subscription_Monthly_M

Als webshopondernemer start je natuurlijk met dat plan en het bepalen van de markt, maar daar begint ook de keuze voor je logistieke traject, zegt Martijn van der Geer. Hij is directeur van B2C Europe, dat actief is in cross border e-commerce logistiek. “De opties zijn legio. Op dit moment zijn er twee logistieke bedrijven die heel Nederland 100% kunnen toeleveren, van distributiecentrum tot aan de deur. Dat zijn PostNL en DHL. Maar ook de van oorsprong meer op business-to-business gerichte bedrijven als GLS, DTD en Pakketshop doen het steeds beter.”

Welke keuze voor een logistieke partner je neemt, hangt ook af van hoeveel orders je per dag verwacht te moeten verwerken. Van der Geer: “Veel webshopondernemers starten klein en dan kun je het wel zelf realiseren. Maar als het bedrijf groter wordt en steeds meer orders krijgt, is het niet verstandig dit zelf te blijven doen. Vergis je niet: je eigen uren zijn weliswaar van jezelf maar hadden ook anders besteed kunnen worden, zoals aan verkoop of het bedenken van andere producten. Als vuistregel houden wij aan dat als je meer dan vijftig orders per dag hebt, je dit beter kunt uitbesteden.”

Een van de mogelijkheden is te kiezen voor een service provider, die de gehele logistiek van de webshopondernemer overneemt. “Dat lijkt duur, maar het neemt veel werk uit handen van de ondernemer, die zich dan bezig kan houden met waar hij goed in is.”
De opgaande trend voor online winkelen is duidelijk merkbaar in de logistiek, zegt Van der Geer. “Steeds meer pakketdiensten rijden in veel Nederlandse steden af en aan. Wij zien ook wel trends die ervoor zorgen dat die pakketbewegingen worden ontlast. Een daarvan is dat steeds meer mensen kiezen om het pakje zelf op te halen, bij een pick-up-punt op een centraal gelegen locatie. Dat kan een Kiala-punt zijn in een winkelcentrum, maar er zijn ook andere aanbieders bij NS-stations of benzinestations.”
Belangrijk is dat een webshop deze mogelijkheden aanbiedt. “Veel softwarepakketten voor webshops zijn daarvoor ingericht, en dat is een stuk makkelijker dan als je het zelf geheel wilt integreren.”

Een andere trend, die rechtstreeks gevolgen heeft voor webshopondernemers, is – zoals Van der Geer het noemt – het terugslaan van de retail. “Zij bieden hun producten niet alleen in de winkel maar ook online aan en klanten kunnen die dan afhalen in de winkel. Denk bijvoorbeeld aan de samenwerking van Bol.com met Ahold. Zij zetten daarmee hun eigen distributienetwerk in om deze producten bij klanten thuis te brengen”, aldus Van der Geer.

Deze laatste trend kan ook kansen bieden voor webshopondernemers, stelt Remco Bron van het bedrijf InBeacon, die offline en online ondernemers bij brengt. “Webshopondernemers kunnen de samenwerking zoeken met bedrijven in vergelijkbare of aanvullende branches die een fysieke winkel hebben.” Zo wordt offline met online gecombineerd en kunnen de producten die online worden besteld in de winkel waarmee wordt samengewerkt opgehaald.

Tekst: Harmen Weijer

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail