Het aantal middelen dat een grote webwinkel zoals Coollblue inzet, is groot. Marketing-directeur Wouter Blok, loopt ze graag met u langs.


Schermafbeelding 2015-11-26 om 15.25.01Zoekmachinemarketing, ofwel SEO
“Content is keizer. Maak goede en nuttige content voor de klant makkelijk vindbaar in Google en resultaten zullen volgen. Google wil dat content ‘gebruiksvriendelijk’ is, maar dat is wat ons betreft niet genoeg. Ook de inhoud van wat wij op de website bieden moet optimaal zijn. Daarom bieden wij extra’s als de adviespagina en keuzehulp.”

Zoekmachine-adverteren, ofwel SEA
“SEA is voer voor cijferidioten, in de moordende veiling moet je precies weten wat elke klik bijdraagt aan de conversie. Als je niet goed weet wat SEA bijdraagt aan de conversie op jouw website, dan moet je je afvragen of je goed bezig bent. Als je zoekmachine-advertenties inzet voor branding, dan denk ik persoonlijk dat daarvoor betere kanalen zijn. Denk aan Video, Social Media of Banners.”

Affiliate marketing
“Zeker doen wij wat met partners die leads voor Coolblue aanbrengen en daarmee zelf verdienen. Er zitten pareltjes van publishers tussen. Neem de nauwe samenwerking met website wasmachines.nl. Zij spreken een unieke doelgroep aan waardoor wij een win-winsituatie bereiken. Zij genereren traffic naar onze website, brengen kwalitatieve leads aan en verkrijgen in return inkomsten voor deze leads.”

Nieuwsbrieven en emailmarketing
“Een gouwe ouwe, maar toch meegegaan met de tijd. Wij hebben de emailmarketing volledig gepersonaliseerd. Zo krijgen onze nieuwsbriefontvangers relevante, persoonlijke mails op basis van hun voorkeuren en historische aankopen.”

Contentmarketing
“Wij maken al onze content zelf omdat we erin geloven dat je altijd weer een eigen sausje moet meegeven om je merkwaarden te ondersteunen. Onze praatjes- en plaatjesmakers vertellen verhalen die een glimlach teweeg brengen en geven onze specialisten een groter bereik. Waar we dat doen? Naast onze eigen website door middel van blog.coolblue.nl op Twitter, Facebook, Linkedin, Youtube en Instagram.”

Display advertising
“Wij maken gebruik van Programmatic Buying; het automatisch verhandelen van advertentieruimte bij uitgevers aan adverteerders. Dat gebeurt op een soort veiling waar je advertentieruimte koopt op basis van het anonieme profiel van de bezoeker die op dat moment een website van een uitgever bezoekt. Dat gaat allemaal razendsnel, in milliseconden vindt dit bieden plaats en verschijnt er een banner. Hoewel er steeds meer automatisch gehandeld wordt in display-land, is het nog steeds aan de marketeer om te optimaliseren op doelgroep en creatieve invulling. Dat kan met programmatic buying: je kunt realtime bijsturen naar aanleiding van de campagneresultaten.”

Video
“Video is booming in marketingland. Wij zijn daar al vanaf het begin mee bezig. Ruim vijfduizend productvideo’s staan inmiddels online. Tezamen goed voor bijna dertig miljoen views. Nieuwe ontwikkelingen zijn er ook. Zoals nieuwe formats, manieren van presenteren en in-video doorklikken.”

Tekst: Ellen Kleverlaan

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail