http://www.metmeer.nl/
http://yourhosting.nl/zakelijk

Consumenten verwachten de komende vijf jaar tweemaal zoveel online te gaan winkelen. Dat wil niet zeggen dat ook het aantal webwinkels zal toenemen. “Sterker nog, ik denk dat het aantal webshops eerder terug zal lopen”, vertelt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org.

Hi_2012-wijnandjongen_4Uit cijfers van het recente ShoppingTomorrow consumentenonderzoek blijkt dat klanten op den duur bij minder verschillende online aanbieders gaan shoppen. “Mijn prognose is dat heel veel kleine online winkels de grootste groei wel hebben gehad”, aldus Wijnand Jongen. “Hun aantal zal daarom ook afnemen. Veel winkels van hetzelfde type zullen samengaan of worden opgekocht door de grote spelers in de markt. Anderen retailers zullen simpelweg stoppen met hun activiteiten.”

Het belang van online multi-brand pure players zal tegen 2020 dan ook groter worden. Jongen: “Dat zijn webwinkels die meerdere merken aanbieden en enkel online actief zijn, zoals bol.com en wehkamp.nl.” 41% van de consumenten verwacht bij deze webshops het merendeel van hun geld uit te geven. Dat zijn met name jongeren. 50-plussers daarentegen verwachten dat zij het merendeel van hun geld in 2020 uitgeven bij warenhuizen met zowel fysieke als online aanwezigheid.

“Het is de jeugd waar een retailer nu al op in moet spelen”, aldus Jongen. “Iedereen geboren na 1995 is ‘always on’: zij weten niet anders dan dat ze altijd online zijn. Hun leven is digitaal. En ook al hebben jongeren nu nog geen budget, het is wel de generatie die de komende jaren aan het werk gaat en dus geld gaat uitgeven. Hun gedragspatroon zal enorme invloed hebben. Wij denken dat deze zogeheten Generatie Z de wereld van retail op zijn kop gaat zetten.”

Wordt het aanbod van online winkels eenheidsworst? “Nee, absoluut niet! Het tegenovergestelde zal het geval zijn. Let wel: voor niche is altijd ruimte natuurlijk”, licht Jongen toe. “Winkeliers zullen wel steeds meer hun best moeten doen om unieke content aan te bieden, tegen een goede prijsstelling en met een formidabele service. Kijk maar naar de huidige ontwikkelingen in de food/nearfood-branche. Daar is zeker nog winst te halen. Op dit moment staat die online markt nog in de kinderschoenen en wordt slechts 2% van de totale bestedingen in de online supermarkten, drogisterijen en bij overige voedselaanbieders uitgegeven. Maar uit het ShoppingTomorrow onderzoek blijkt ook dat de grootste groei in online bestedingen te vinden zal zijn binnen dit kanaal. Gevoed door de recente ontwikkelingen op het gebied van maaltijdboxen en de toetreding van verschillende supermarkten tot de online markt, verwacht de consument dat dit percentage in 2020 zal zijn opgelopen tot 16%.”

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org

infographic

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail