http://www.linquake.nl/
https://www.parcelparcel.com
http://www.dagnall.nl/en/
https://www.pithmedia.nl/webwinkelvakdagen

De webwinkel uitbreiden naar het buitenland: waarom niet? Er komt wel wat bij kijken. Vertalen van tekst, de wet- en regelgeving in het andere land, de fulfilment. Alle processen moeten opnieuw bekeken worden. Twee ondernemers die u voorgingen, geven een checklist af.


Hi_Fotolia_87089569_Subscription_Monthly_M

#1 – Wanneer

Vegter: “Bij de start van Bamboodaddy, voorheen Greendaddy, in 2012 was het reeds het doel om in heel Europa te gaan verkopen. We leveren namelijk een product dat iedereen altijd en vooral overal nodig heeft. En e-commerce is nu eenmaal makkelijk schaalbaar.”
Mulders: “Prins Petfoods bestaat al 52 jaar en we richtten ons jarenlang hoofdzakelijk op Nederland. In onze thuismarkt hebben we inmiddels een zeer stabiele positie verworven en daarom hebben we twee jaar geleden besloten over de grens te gaan en onze activiteiten uit te breiden.”

#2 – Hoe

Vegter: “Begin 2014 heb ik via crowdfunding 250.000 euro opgehaald omdat uitbreiding naar het buitenland duur is. Binnen 24 uur hadden meer dan 400 mensen ingetekend en was het bedrag binnen. Veel klanten deden mee, zij kennen het product en de service die wij leveren. Vervolgens zijn we de expansie gestart via Amazon.com; om snel ervaring op te doen. We zijn nu in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Spanje actief via Amazon en in Duitsland en België met eigen webwinkels.”
Mulders: “Als je meer dan vijftig jaar aan je merk hebt gebouwd, dan wil je deze merkwaarden ook in een ander land uitdragen. Omdat lokale partners de markt en de taal kennen en bijvoorbeeld onze marketingactiviteiten kunnen lokaliseren, hebben we ervoor gekozen om met lokale partners te werken.”

#3 – Wat

Vegter: “Alles moet vertaald worden en vaak opnieuw geprijsd, logistiek moet worden aangepast, klantenservice ingericht. En vergeet de juridische kant niet. Wet- en regelgeving verschillen in andere landen nogal met Nederland en wie zich niet aan de wet houdt, kan in sommige landen op hoge boetes rekenen.”
Mulders: “Wij werken nauw samen met onze lokale partners en faciliteren diverse marketingtools om zowel online als offline ons merk in dat land te kunnen bouwen. Met online kun je veel bereiken in korte tijd, maar voor ons product is het nodig ook offline veel te doen. Samenwerking met fokkers bijvoorbeeld, die echt ambassadeurs zijn van ons merk. Met ieder van de lokale partners hebben we goede afspraken gemaakt.”

#4 – En verder…

Vegter: “Uiteindelijk gaat het om eigen webwinkels. We zetten nu één voor één webwinkels in de andere landen live. De volgorde hangt onder meer af van hoe goed het loopt via Amazon. Iedere markt is opnieuw een uitdaging, want consumenten verschillen in ieder land. Het nadeel van marktplaatsen is dat je geen promotieacties kunt doen en het zijn dure verkoopkanalen vanwege hoge commissies. Zo ontstaat een spanningsveld tussen een aantrekkelijke prijs vragen om genoeg volume te creëren en toch voldoende marge behouden.”
Mulders: “Dat ligt aan de markt waar we actief zijn en dat bepalen we samen met onze partners. We zijn een premiummerk dat we in vijftig jaar hebben gebouwd. Daar moet je wel zuinig op zijn en daarbij per land de juiste kanalen bepalen.”

#5 – Tip…

Vegter: “Het is allemaal veel werk. Begin er alleen aan als je energie en investeringen kunt vrijmaken.”
Mulders: “Het beschermen van het merk en de prijs zijn enorm belangrijk. Internet maakt alles transparant en je wilt de identiteit van je merk behouden. Voor voeding geldt verder dat binnen de EU een vrij verkeer van goederen geldt, maar buiten de EU gelden aparte regels. Daar moet je op letten, ook voor diervoeding.”

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail