Ken uw wet- en regelgeving

Een webwinkel starten is relatief eenvoudig. Een webwinkel managen is andere koek. Zo is kennis van de wetgeving belangrijk. Boetes kunnen bij overtredingen hoog zijn. Het is dus verstandig om te weten wat niet mag, waarschuwt Jitty van Doodewaerd, Compliance Officer van de branchevereniging voor direct marketing DDMA.


Privacy

Weten wat niet mag, betekent ook weten wat wel mag. Van Doodewaerd maakt vaak mee dat ondernemers denken dat ze hun klanten om toestemming moeten vragen voor het verzenden van e-mailnieuwsbrieven. Maar dat hoeft niet. Van Doodewaerd: „Volgens de wet mag een ondernemer gewoon zijn eigen klanten mailen. Wel moet hij de klant informeren dát hij dat gaat doen en hij moet een afmeldmogelijkheid van dergelijke e-mails bieden.” Voor niet-klanten daarentegen is wel expliciet toestemming van de geadresseerde vereist.

Nieuwe cookiewetgeving

E-commerce draait op data, gegevens die de webshop van klanten en bezoekers aan de webwinkel verzamelt. Daarom is het nog belangrijker om de wet te kennen, legt Van Doodewaerd uit: „Al die databestanden hangen achter de website. Daarom moet de website zelf heel goed zijn beveiligd met een HTTPS-protocol (zie kader). De webshopeigenaar is verplicht de privacy van zijn klanten en websitebezoekers te beschermen. Ook moet die hen informeren over wat hij met de verzamelde data doet: of hij daarmee de website beter wil laten functioneren of dat hij die gebruikt voor bijvoorbeeld marketingactiviteiten.”

Nieuwe wetten

Er komt nieuwe cookiewetgeving aan, een reparatiewet van de vorige. Van Doodewaerd: „Een melding dat een website gebruik maakt van cookies is niet voldoende. De melding moet uitleggen waarvoor die cookies dienen.” Als de bezoekers bovendien niks met de melding hoeft te doen (wegklikken of akkoord geven), is dat niet hetzelfde als toestemming verlenen. Voor toestemming moet de bezoeker een ‘klik’ verrichten. Dat staat allemaal in de nieuwe wet.

Er komt ook nog eens Europese wetgeving aan, die de nodige administratieve lasten voor webwinkels meebrengt. „Het is straks noodzakelijk om van alle gegevens te noteren wat je ermee doet en wie erbij kan. Voor bedrijven met meer dan 250 mensen is dan een privacy officer noodzakelijk, die de contacten met de toezichthouders onderhoudt.” Wie op het punt staat zijn databeheer opnieuw in te richten, doet er goed aan nu al met boekstaven te beginnen.

De ACM biedt een Q&A over consumentenrecht. Thuis- en webwinkelorganisaties bieden ook de nodige informatie. Voor leden en niet-leden heeft DDMA een juridisch loket voor vragen.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail