http://www.jetverzendt.nl/
http://www.eurosped.nl/
https://www.direct-effect.nl/
http://www.linquake.nl/
https://www.parcelparcel.com
http://www.dagnall.nl/en/
https://www.pithmedia.nl/webwinkelvakdagen

Je wilt via een webshop een mooi product aan de man te brengen. Hoe begin je dan zo’n online winkel? Waar moet je op letten en welke valkuilen kun je omzeilen? In slechts 7 stappen kun je een hele flinke slag slaan om een succesvolle webshopondernemer te worden.

Hi_Fotolia_92124415_Subscription_Monthly_M

Stap 1: Maak een goed plan
Het idee voor een te verkopen product heb je al, nu de uitvoering nog. In de wereld van zelfstandig ondernemen is van alles mogelijk, maar met een goed plan kom je sneller verder. In dat plan neem je in ieder geval de volgende zaken op: welke doelgroep je wilt bedienen en hoe groot het budget is dat je wilt besteden. Bij dat laatste zal vooral gekeken moeten worden naar de kosten om een website op maat te maken. Hiervoor kun je complete webshoppakketten aanschaffen gebaseerd op een aantal templates, maar heel eenvoudig naar eigen smaak in te richten. Bedrijven als Mijn Webwinkel en One Stop Webshop bieden deze webshops aan voor een maandbedrag.

Stap 2: Assortiment

Bepaal al in het beginstadium hoeveel producten je wilt tonen. Er zijn gratis webshops, maar dan geldt er vaak een limiet voor het aantal artikelen op de site. Dat heeft uiteraard te maken met de data die je hiervoor gebruikt. Daarna kies je je pakket, en dat kan nog wel eens ingewikkeld zijn vanwege de keuzemogelijkheden voor meer artikelen of meer modules. Wil je die niet of heb je moeite met het nu al doen van die keuzes, dan kun je bij een aantal aanbieders voor het standaardpakket kiezen.

Stap 3: Huisstijl
Als je hebt gekozen voor een webshoppakket, is het verstandig om deze helemaal te modificeren naar jouw eigen stijl. Of beter gezegd: naar de stijl en smaak die past bij jouw markt, product en doelgroep. Want in het woud van allerlei webshops is een onderscheidende webwinkel een must. In bijna ieder pakket is de mogelijkheid om de templates aan te passen op kleurstelling, menu-indeling en fotogebruik. Als dat nog niet genoeg is en je wilt je nog onderscheiden, dan bieden sommige webshopproviders designers aan die tegen een kleine vergoeding aan de slag gaan met jouw webshop.

Basic RGBStap 4: Betaalmethoden
Je wilt natuurlijk zo veel mogelijk gemak voor jouw klanten en daarbij hoort ook direct kunnen betalen. Daarvoor zijn er verschillende betaalmethoden. Naast het sturen van een factuur en via creditcards bieden de meeste webshopaanbieders ook mogelijkheden als iDeal aan, zodat de klant direct kan afrekenen. Daarvoor is wel een overeenkomst nodig m et zogeheten payment service providers, als Sisow. Je betaalt deze providers een bedrag per transactie of je kiest voor een abonnement, afhankelijk van het aantal orders per maand. Want verwacht je maar een paar orders per week te krijgen, dan is een abonnement niet aantrekkelijk. Sterk in opkomst is achteraf betalen als goede service naar de klant, zoals Afterpay. De redenen zijn logisch: je wilt als klant pas betalen als je het product hebt gezien. En – zo blijkt ook uit onderzoek van de Consumentenbond – de klant hoeft niet om het retourneren van zijn geld te vragen als het product hem onverhoopt niet aanstaat, zoals bij directe betaling wel nodig is.

Stap 5: Uitbreidingen
Als na verloop van tijd blijkt dat je markt groter is en dat je meer klanten kunt bereiken met meer producten, is uitbreiding van de webshop noodzakelijk. Het is ook daarom dat je op tijd moet nadenken over eventuele uitbreidingen. De meeste webshops kun je gelukkig eenvoudig uitbreiden; en dat is beter dan vanaf het begin af aan met een enorme webshop uit te pakken. Klanten zien dan door de bomen het bos niet meer: begin klein en breid dan uit. Bij voorkeur in bepaalde niches omdat er al zoveel webshops bestaan.

Stap 6: Marketing
Aandacht vragen voor jouw webshop is heel belangrijk, juist vanwege die grote hoeveelheid bestaande collega-webshops. Marketing begint eigenlijk direct door je bekend te maken op sociale media en bij Google. Bij die laatste kun je ook aan de slag met AdWords; al voor 200 euro heb je een AdWords-campagne. Dat zorgt ervoor dat je zichtbaar bent in Google.

Stap 7: Contact
Last – maar zeker not least – is het klantcontact. Dat begint met het duidelijk tonen van je contactgegevens op de webshop, want een klant wil die gegevens snel kunnen vinden. Een contactformulier is ook gangbaar, maar belangrijk is vooral dat je snel reageert op opmerkingen en zeker op klachten. Dat geldt ook als je heel actief op sociale media bent: vergeet niet te reageren als dat gevraagd wordt. Anders kan dat tegen je keren. Tenslotte: blijf met je klant in contact. Veel webshopondernemers zijn zo enthousiast in het vinden van nieuwe klanten, dat ze de oude min of meer vergeten.

Tekst: Harmen Weijer met medewerking van Christian Waiers van Mijn Webwinkel.nl

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail