http://www.bbp2202.nl/
http://www.kn-portal.com/

Er is nog veel te verbeteren in de last-mile, maar de huidige marktcondities beperken innovatie. Dit zijn de belangrijkste resultaten van een door Thuiswinkel.org uitgevoerd onderzoek naar de aflevering van pakketten in Nederland in samenwerking met de commissie Logistiek en Duurzaamheid van de vereniging.

 

Hi_margreeth-papeOok aan thuisleveringen zitten, ondanks de populariteit, nog veel problemen. Consumenten weten niet precies wanneer het pakketje wordt geleverd en wachten soms een hele middag op een zending. Daarnaast worden nog steeds veel pakketjes niet in een keer geleverd of ze worden bij de buren afgeleverd. “Waarom zijn er nog zoveel problemen in de last-mile?” Margreeth Pape, adviseur Logistiek en Duurzaamheid van Thuiswinkel.org zich licht het vraagstuk toe.

“Laten we beginnen bij de rol van webwinkels. Er zijn een paar koplopers die het geweldig doen als het gaat om snelheid en flexibiliteit van de levering. Maar niet alle webwinkels willen altijd meer afleveropties en snellere leveringen. Want aan elke levering hangt een prijskaartje en niet alle consumenten zijn bereid hiervoor te betalen. Hierdoor komen vaak alle logistieke kosten op het bordje van de webwinkel te liggen en worden niet alle innovaties direct breed omarmd in de markt.

Daarnaast hebben we de vervoerders. De vervoerdersmarkt is erg monopolistisch. Eigenlijk hebben we maar twee partijen die in staat zijn om pakketleveringen van de grootste webwinkels af te handelen. Dit zijn PostNL en DHL. PostNL heeft veruit het grootste marktaandeel. Het feit dat deze vervoerders erg groot zijn zorgt ervoor dat ze betrouwbaar kunnen leveren, maar ook dat hun omvang snelheid van innoveren remt. Daarnaast werken vervoerders amper samen, waardoor veel ontwikkelingen vervoerderspecifiek zijn.”

Toch doen we het met elkaar best goed. Grote stappen zijn in Nederland gemaakt in de snelheid en flexibiliteit van thuisleveringen. Pape: “We zijn erg goed in het snel afleveren van pakketten. Dit is mede te danken aan de hoge consumentenverwachtingen. Onlangs zijn er een paar mooie innovaties ingevoerd als avondleveringen en same-day delivery. Daarnaast wordt er door veel partijen gewerkt aan de introductie van de persoonlijke pakketbox. Gezien het hoge percentage thuislevering lijkt zo’n box voor het huis wel in het Nederlandse plaatje te passen. Al zijn er nog veel barrières te overwinnen voordat dit grootschalig opgepakt kan worden.”

Bron: Thuiswinkel.org

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail