Iedere webshop wil graag groeien. Meer producten verkopen, meer collecties in het aanbod en nóg snellere levertijden. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt hier niet alleen de financiële middelen voor nodig, maar ook de capaciteit in het magazijn. Hoe zorg je ervoor dat de processen in het magazijn zo vlekkeloos mogelijk verlopen?

3
Iedere webshop wil graag groeien. Meer producten verkopen, meer collecties in het aanbod en nóg snellere levertijden. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt hier niet alleen de financiële middelen voor nodig, maar ook de capaciteit in het magazijn. Hoe zorg je ervoor dat de processen in het magazijn zo vlekkeloos mogelijk verlopen?

1. Zorg voor een duidelijke structuur

Hoe groter het magazijn en de voorraad, hoe hoger de nood is voor een goede structuur. Chaos in het magazijn betekent ook chaos in het hoofd van het personeel. Het is dus erg belangrijk dat het hele magazijn gestructureerd is ingedeeld. Dit kan bijvoorbeeld door te werken met barcode labels voor inventarisbeheer, maar ook met locatieborden en overzichtelijke palletstellingen. Het investeren in de juiste labels zorgt voor een gestroomlijnd proces in het magazijn. Fraudebestendige labels voor producten die fraudegevoelig zijn, waarschuwingslabels voor breekbare producten en hittebestendige etiketten voor het labelen van machines en materialen.

2. Train en motiveer je personeel

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk zelf oplossen, zonder dat hier extra kosten bij komen kijken. De consequentie is wel dat er dan meer van je personeel wordt verwacht. Het is daarom erg belangrijk dat je personeel ook klaar is voor een nieuwe stap. Zorg daarom dat er voldoende training is om je personeel klaar te stomen voor de nieuwe stap en/of uitbreiding. Je kan er voor kiezen om een bepaalde bonus-regeling tot leven te roepen. Zo kunnen de werknemers zelf wat extra’s verdienen door extra inzet te tonen en een stapje extra te lopen. Zonder personeel in het magazijn ben je niks, dus het is belangrijk dat je de tevredenheid onder de werknemers goed blijft monitoren en met ze in gesprek gaat over mogelijke verbeteringen.

3. Overweeg om werk uit te besteden

Als je van plan bent om grootschalig uit te breiden is het ook nog een optie om werk uit te besteden. Je kan er voor kiezen om een gedeelte van de voorraad op te slaan bij een logistiek partner. Zij regelen vervolgens alles vanaf het moment dat de bestelling is geplaatst. In sommige gevallen zijn er, los van het minder arbeid, andere voordelen verbonden aan fulfilment. Zo hebben de grote logistieke partners scherpe afspraken met verzendmaatschappijen, waardoor het soms wel mogelijk is om dezelfde dag nog te verzenden. Zo wordt het proces niet alleen voor jou als webshop eigenaar, maar ook voor je klanten gestroomlijnd.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail