http://vrachtbescherming.nl/
http://www.avadofulfilment.nl
http://verpakkingenzo.nl/
http://transsmart.nl/magento

Meer online aankopen betekent ook andere verpakkingen. Niet alleen slimmer, handzamer en goed beschermd voor transport; de verpakking moet onderdeel zijn van een heuse uitpakbeleving. Zo stelt het NVC Nederlands Verpakkingscentrum.


Hi_Fotolia_94567738_Subscription_Monthly_M

De vereniging van bedrijven beseft als geen ander dat verpakkingen moeten veranderen,naarmate consumenten steeds meer vanachter de pc of mobiel hun aankopen doen. “Er zijn meerdere ont-
wikkelingen”, vertelt Ger Standhardt,manager Kennisontwikkeling en Projecten bij het NVC. “Allereerst verandert de toeleveringsketen. Voorheen gingen producten via tussenleveranciers naar de winkels en daarna pas naar de consument. Dat ging uiteraard in grote hoeveelheden, hele pallets vol. De verpakkingen waren daarop gebaseerd. Maar nu bestelt de consument thuis eenmalig producten. Die enkele pakketten zullen heel anders verpakt moeten worden om ze tijdens het transport te beschermen.”

Beleving
Er is nog een ander, wezenlijk verschil tussen de verpakking van producten in de winkel en die via de webshop worden aangekocht: de buitenkant, stelt Rémi Vandichel, junior manager Kennisontwikkeling en Projecten bij het NVC. “Het is niet meer nodig om op de verpakking te zien wat het precies is en wat het allemaal kan. De verpakking was niet alleen een bescherming maar ook een informatiemogelijkheid. Dat is vrijwel niet meer nodig, want de ontvanger weet wat hij heeft gekocht; dat heeft hij immers al gezien op de website bij het bestellen. Maar het verplaatst zich naar binnenkant van de verpakking: bij opening ontstaat nu een soort uitpakbeleving, met bijvoorbeeld bedrukking aan de binnenkant. Maar ook een mooie presentatie van het product.”

Duurzaamheid
Ook duurzamer verpakken, komt meer en meer op, vooral omdat producenten moeten en willen voldoen aan de wensen van de consument én aan Europese richtlijnen voor duurzaamheid. Voorheen werd het vooral belangrijk gevonden de hoeveelheid gebruikt verpakkingsmateriaal te verminderen. Nu wordt er meer gekeken naar de optimalisatie van het verpakkingssysteem – het belangrijkste verschil tussen de wereldwijde (ISO) en Europese normen voor verpakking en verpakkingsafval. Het gaat om de totale duurzaamheid van het verpakte product en niet alleen om de milieubelasting van het verpakkingsmateriaal.

Innovatieproject
Het NVC ziet het belang in van de e-commercetrend. De vereniging heeft vorig jaar een innovatieproject opgezet onder de naam Web Retail Packaging. In dit project worden producenten geïnformeerd over allerlei zaken waarmee leden te maken krijgen bij webretailing. Mooi voorbeeld is de NVC E-Course Packaging for E-commerce welke handelt over logistiek, materials handling, voorkómen van productschade, faciliteren van retouren, garanderen van een consistente merkuitstraling, beheersen van de labelling en het integreren van duurzaamheid in verpakkingskeuzes.

Tekst: Harmen Weijer

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail