Dozen

Het overgrote deel van de webwinkels verstuurt de producten via pakketpost. De standaardafmetingen die pakketdiensten hanteren vormen daarbij een obstakel. Webwinkels zien het vanuit organisatorisch en kostenperspectief vaak niet zitten een extra vervoerder in dienst te nemen voor producten met afwijkende afmetingen of gewichten.

Als een klant iets kleins bestelt, zoals een usb-stick, wordt dat vaak in zo’n grote doos afgeleverd dat het alsnog niet door de brievenbus past. Dat komt doordat deze uniforme dozen voor de verzender goedkoper zijn dan verpakkingen op maat. Er zijn al wel verpakkingsmachines die elk formaat doosje kunnen afleveren, maar dat soort innovaties is nu nog duurder dan het gebruik van een standaardformaat.

Omdat iedere verzender daarnaast de dozen bij een andere leverancier inkoopt, zijn de maten niet uniform. Dat levert veel onnodige kosten en problemen bij het transport op. Er gaan dozen van tientallen afzenders in een bestelbusje. Al die dozen hebben een ander formaat, waardoor bij het opstapelen van de diverse formaten ook veel lucht wordt vervoerd. Als de dozen beter stapelbaar waren, zou de chauffeur meer in één keer mee kunnen nemen, wat zowel de brandstofkosten, personeelskosten als de CO2-uitstoot reduceert.

Het ministerie van Economische Zaken subsidieert een project van logistiek topinstituut Dinalog om stadsdistributie te verbeteren. Daarbij wordt onder meer naar de verpakkingen gekeken. Momenteel zit dat project nog in de verkennende fase: welke spelers zijn er op de markt, welke soort verpakkingen zijn er en wat zijn de technische opties?

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail