https://www.starteenwinkel.nl/
http://www.kvk.nl/sites/webwinkel/index.html
https://www.ccvshop.nl/
http://www.keurmerk.info/
https://slimmeneefjes.nl/
http://www.loyaltyprofs.nl/

Een webwinkel beginnen doe je niet zomaar op een vrijdagmiddag, maar vergt inzicht, uithoudingsvermogen en veel geld. Wat zijn de do’s en don’ts? In dit artikel tien tips aan de hand van de ervaringen van Roland Heerkens, directeur van Voetbalshop.nl.

Twinkle_Roland_Heerkens_391_grootDe basis van Voetbalshop.nl werd al zo’n veertig jaar geleden gelegd, toen Roland Heerkens begon met de verkoop van merchandise – buttons en baseballcaps – voor de Amerikaanse sportbonden in Europa. “Wij introduceerden daarmee eigenlijk de commerciële sportmerchandising in Europa. Want de Europese voetbalclubs hadden daar nog nooit van gehoord”, zegt Heerkens. De voetbalclubs werden wakker toen bleek dat er met de royalty’s op merchandising goed geld te verdienen viel. Al gauw deed Heerkens met zijn bedrijf Badge de merchandising voor clubs als Ajax, Manchester United en Barcelona. Toen halverwege de jaren ’90 internet zijn intrede deed, was Heerkens in een uitstekende positie om zijn webwinkel te lanceren.

Anno 2015 staat er een webwinkel die actief is in meerdere landen, en tien miljoen bezoekers per jaar trekt. Het bedrijf verkoopt alles wat een voetballer nodig heeft op én naast het voetbalveld. Inmiddels verkoopt Voetbalshop.nl bijna 100.000 paar schoenen per jaar. Verder exploiteert het bedrijf webshops voor zo’n negen betaald voetbalclubs én de KNVB. In maart ontving Voetbalshop.nl de Thuiswinkel Award publieksprijs in de categorie ‘Sport & Vrije Tijd’. Maar de weg naar succes was voor Heerkens echt niet geplaveid met rozen. “Wij hebben jarenlang van de honger in de gordijnen gehangen.” Tien tips van de ervaringsdeskundige.

Businessman breaking the wall to Freedom1. Hou vol
Heel wat muren heeft Heerkens moeten doorbreken. Bij de grote sportmerken en de banken bijvoorbeeld. “Kwamen we bij Nike en Adidas. Dat we hun voetbalschoenen online wilden verkopen. Zagen ze niet zitten, ze dachten dat mensen dat toch echt in de winkel wilden blijven doen”, zegt hij. “Maar mensen kennen inmiddels echt hun schoenmaat wel. En als de schoenen niet bevallen, kun je ze gewoon terugsturen.” Of de banken. “Vooral toen de crisis uitbrak was het heel erg moeilijk om daar nog geld vandaan te halen. We hebben heel lang bijna alles uit eigen zak betaald; alle inkomsten die we met de merchandising vanuit Badge binnen haalden, investeerden we weer in de webwinkel.”

Vector poster - running and sport2. Personaliseer je producten
“Wij borduurden de initialen van de voetballers in de schoenen. Vonden voetballers heel cool, om in zulke unieke schoenen op het sportveld te lopen. Zo’n tachtig procent van de schoenen die we verkochten was gepersonaliseerd. Customization is wat de klanten willen en maakt je product uniek. Kijk maar naar Netflix, die doet dat ook. Maar ook auto’s worden steeds meer op maat gemaakt.”

Bigger businessman eating small businessman3. Zoek een nichemarkt
“Je moet producten verkopen die je niet ergens anders kan krijgen. Dat wordt steeds moeilijker. Bedrijven als Bol.com en Coolblue richten zich op een steeds groter deel van de markt. De groten worden steeds groter. Daar moet je ook niet mee willen concurreren. Het is lastig om met iets nieuws te komen, maar voor creatieve geesten is altijd plaats.” Zelf is Heerkens nog altijd op zoek naar de opvolger van koffie en thee, zegt hij grappend. “Onzin natuurlijk, maar het is wel de ultieme zoektocht: het product dat iedereen wil hebben.”

Website Icon4. Claim een goede url
“Wij hebben al heel snel alle relevante url’s gekocht die wij interessant vonden. Zoals fanshop.nl, fanshop.be, fanshop.com en fanshop.co.uk en alles wat maar met fanshop te maken had. Later kwamen daar de voetbalshop-url’s bij. Het zijn simpele namen, die precies zeggen waar ze voor staan. Dat maakt ze krachtig.” Naast een goede url is volgens Heerkens effectieve SEO (Search Engine Optimization) een must en is het aantrekken van goede websitebouwers voor startende webwinkeliers een randvoorwaarde voor succes.

Transportation5. Starten vanuit de retail is een lastige
“De sportketens zoals Intersport of Perrysport hebben veel moeite gehad om online te gaan. Dit kwam vooral omdat zij hun voorraden in hun winkels hebben, terwijl die van ons in magazijnen ligt. Daarnaast hadden wij vanuit de merchandise al contacten met de voetbalclubs. Wij konden ons concentreren op de website en de logistiek. Zowat alle succesvolle webwinkels zijn op internet begonnen en niet als fysieke winkel.”

Electronic payments anywhere6. Profiteer van het impulsmoment
“De logistiek achter webwinkels is enorm vooruit gegaan sinds de vervoersbedrijven de sector ontdekt hebben. Met same-day-delivery krijg je tegenwoordig online bijna dezelfde impuls-ervaring als wanneer je in een winkelstraat loopt.” Als webwinkel moet je zorgen dat je dit goed hebt geregeld. Als de logistiek van je webwinkel klopt dan “zit het impulsmoment in je smartphone”, aldus Heerkens.

 

Explaining job7. Luister naar goed advies
“Jonge ondernemers die een webwinkel willen starten, moeten daar van tevoren goed over nadenken. Maak een gedegen businessplan, bespreek dat met mensen die er verstand van hebben en pas vooral op voor tunnelvisie: denk niet dat wat jij leuk vind, de markt automatisch ook leuk zal vinden. Want dat is niet zo.”

 

8. Maak reclame waar dat het meeste effect heeft
Hi_diana [Omgezet] Na shirtsponsoring bij Roda JC en FC Utrecht, prijkt Voetbalshop.nl sinds dit voetbaljaar op de ruggen van de spelers van NEC Nijmegen, dat gelukkigerwijs een heel behoorlijk seizoen doormaakt. “Logisch dat we aan shirtsponsoring doen”, aldus Heerkens, “want mensen die naar voetbal kijken, dat is precies onze doelgroep. En onze naam is simpel, dus makkelijk leesbaar op een voetbalshirt. Wij hebben helemaal geen landelijke campagne nodig. Dan zitten we veel te breed te mikken.”

Go to the Sky - Airplanes Icon9. Ga internationaal
Voetbalshop.nl is sinds kort actief in Zweden. En in België loopt de website na enkele jaren kwakkelen nu eindelijk ook naar behoren, zegt Heerkens. Inmiddels is de blik op het zuiden van Europa gericht: Spanje en Italië zullen binnenkort volgen. “Nederland is maar een klein land, met een kleine markt. Zorg dat je internationaal kan uitbreiden. Dat maakt je afzetmarkt zoveel groter, waardoor je makkelijker winstgevend kan worden.”

Businessman, juggling,cog wheels, strategic thinking, creativity

 

10. Blijf je ontwikkelen
Om bij de tijd te blijven in de snel ontwikkelende wereld van internet, dien je de juiste expertise in huis te hebben. Heerkens (66) heeft daarom in 2013 67 procent van de aandelen aan de investeringsgroep TOP van Bas Perik (voormalig Booking.com) verkocht, waarmee hij niet alleen de juiste financiering maar tevens enorm veel kennis op het gebied van e-commerce in huis haalde. Perik (CEO) brengt met zijn achtergrond van Booking.com de broodnodige expertise om door te blijven groeien.

Tekst: Tijdo van der Zee

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail