http://www.keurmerk.info/
http://www.marktplaatszakelijk.nl/

Voor webshops is het binnenhalen van klanten van groot belang. Maar hoe zorg je ervoor dat deze klanten ook daadwerkelijk een aankoop doen? En hoe zorg je daarna dat deze klanten weer terugkomen bij jouw webshop en een trouwe klant worden? Welke middelen kun je hiervoor inzetten en welke strategieën zijn succesvol gebleken? Allemaal zaken waar bedrijven nog meer en specifieker over na moeten gaan denken komend jaar.

vp2_WWV-26

In de aanloop naar de Webwinkel Vakdagen werd maar eens temeer duidelijk dat webshophouders -groot en klein- hun focus hebben gericht op de consument. 2016 wordt het jaar van de klant.

Ook dit jaar op 20 en 21 januari weer veel bekende gezichten op de beursvloer in de Jaarbeurs Utrecht. “Maar wat we heel duidelijk zien is dat partijen volwassener worden en nog meer specialistische kennis bezitten”, aldus Ralf Adang van de Organisatie Groep Zuid, organisator van de Webwinkel Vakdagen. Evenals de groei in het personeelbestand, zien we ook dat het aantal standhouders is gegroeid. Dat is logisch. Er komen jaarlijks 10-15% meer webwinkels bij en de online shops die er al zijn worden ook steeds groter.”

Het is momenteel een hele interessante markt om specifieke online producten en diensten te ontwikkelen. Helemaal als je bedenkt dat het percentage online bestedingen van de consument bij lange na nog niet in verhouding staat met het aantal aankopen in fysieke winkels. De rek is groot dus er valt nog heel veel te halen. De keynote-sprekers op de Webwinkel Vakdagen leggen uit dat er met name veel winst te behalen valt in de klantbeleving. Denk daarbij aan het investeren in It-systemen, processen, personeel en overige nieuwe technieken. Adang: “We zien dat standhouders die hierop ingespeeld hebben reeds succes hebben. De consument is veeleisend en wil een perfecte ervaring. Ongeacht tijdstip, kanaal en geografische ligging. Werk aan de winkel dus.”

Tekst: Annemarie van de Weert

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail